دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۵
کد مطلب : 133337
وقتی قطعه سازان بر صنعت خودرو مسلط می‌شوند

زورگویی ایران خودرو برای افزایش قیمت خودخواهانه

زورگویی ایران خودرو برای افزایش قیمت خودخواهانه
گروه اقتصادی:  هنوز مدت زیادی از افزایش نقش قطعه سازان در تصمیم گیری بزرگترین خودروساز کشور نمی‌گذرد که در اقدامی که بیشتر به زورگویی در قبال مردم و دولت شباهت دارد مدیرعامل ایران خودرو گفت که با تصمیم هیات مدیره، محصولاتمان را در بورس کالا عرضه می‌کنیم.
خودور سازی در ایران نه یک صنعت پیشران که به چالشی برای مردم و دولت‌ها مبدل شده است. از یک سو خودروسازان با انحصار گرایی اجازه واردات خودرو نمی‌دهند و از سوی دیگر با خودخواهی و خودکامگی و قطع تولید با ادعای خودروی ناقص اجازه پایین آمدن قیمت خودرو را نمی دهند و هر روز به بهانه‌ای افزایش قیمت دارند. در این میان قطعه سازان نیز که در ظاهر ادعای زیان انباشته دارند با نفوذ در هیات مدیره خودروسازان به دنبال انحصار گرایی بیشتر و رسیدن به سودهای کلان با افزایش قیمت خودرو هستند.
قطعه سازانی که چندی پیش ایران خودرو به سیطره خود در آورده و اکنون برای سایپا خیز برداشته‌اند افزایش قیمت خودرو را سودی دو سر برد می دانند چرا که به عنوان مدیران و تصمیم سازان خودروسازی از سود برخودار می شوند و از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو یعنی افزایش قیمت قطعه. دروغ بزرگ قطعه سازان آن است که تنها طرف خود را خودروساز معرفی می کنند حال آنکه قطعه سازان میلیون ها قطعه را به عنوان لوازم یدکی در بازار آزاد با قیمت کلان و نقد می فروشند که البته کیفیت پایین قطعه مصرفی چند برابری را به همراه دارد. قطعه سازان مسلط شده بر ابران خودرو که قبلا نیز بر بهمن مسلط شده‌اند، اکنون برآنند تا با نام فروش محصولات صرفا در بورس از یک سو سود چندین برابری را به بهانه رقابتی بودن بورس کسب نمایند و از سوی دیگر نیز با حذف عرضه در بازار و ایجاد نارضایتی میان مردم، دولت را به پذیرش افزایش قیمت سراسری وادار نمایند. بلای قطعه سازان بر سرصنعت خودرو اکنون از تولیدات بی کیفیت به سلطه گری در قیمت گذاری رسیده است.
در توجیه این اقدامات سرمایه دارانه و غیر قانونی، عادل پیرمحمدی دیروز در جریان بازدید مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران با اشاره به وضعیت مالی نامناسب ایران‌خودرو گفت: با توجه به شرایط سخت و زیان‌دهی ایران‌خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و چشم‌پوشی از واقعیت‌های اقتصادی و تعلل طولانی مدت سازمان حمایت برای تعیین تکلیف وضعیت قیمت‌گذاری، در هیات‌مدیره ایران‌خودرو تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه محصولات استفاده کنیم.مدیرعامل ایران خودرو بیان داشت: صنعت خودرو‌ با شرایط فعلی دیگر نمی‌تواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم، اما اعلام می‌کنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق می‌دهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را به موقع تحویل خریداران دهیم.وی گفت: باوجود چندماه تلاش شبانه‌روزی تیم مدیریتی جدید، کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی سیستم و سازمان، ایران‌خودرو همچنان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده است و از آذرماه سال گذشته که افزایش قیمت اعمال شد تاکنون با افزایش هزینه‌های تولید، رشد دوبرابری هزینه‌های گمرکی، افزایش حدود ۴۰ درصدی دستمزد و رشد نزدیک به دوبرابری قیمت نهاده‌های تولید و جهش سایر هزینه‌ها، زیان انباشته بیش‌تری تجربه کرده‌ایم. طبق برآوردها، در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به زیان شرکت اضافه شده است.
در حالی که زمانی خودروسازان در جمع موافقان اقدام همتی وزیر اول اقتصاد دولت چهاردهم مبنی بر حذف ارز نیمایی کانال 40 هزار تومانی و رسیدن به نرخ ارز مبادله‌ای درکانال 70 هزار تومان بودند و ادعا داشتند که این اقدام همتی روی قیمت خودرو اثری ندارد اکنون اما ادعای دیگری دارند چنانکه پیرمحمدی با اشاره به افزایش نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان در ماه‌های اخیر اظهار کرد: هم‌زمان با رشد نرخ ارز، قیمت نهاده‌های تولید نیز به‌صورت چشم‌گیر افزایش یافته است.
مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: در حالی که هزینه تمام‌شده تولید به‌طور مداوم در حال افزایش است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، باوجود دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمت‌ها تعلل می‌کند.وی گفت: سه ماه است که سازمان حمایت ما را معطل کرده، در حالی که هر هفته حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم و این یعنی هر هفته زیان بیش‌تری به شرکت تحمیل می‌شود.پیرمحمدی همچنین از عدم سرمایه‌گذاری جدی ایران‌خودرو در دو دهه گذشته گلایه کرد و افزود: ۲۰ سال است سرمایه‌گذاری واقعی در تولید انجام نداده‌ایم و این ضربه بزرگی به صنعت خودرو و رضایت مشتریان وارد کرده است.
مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به تصمیم اخیر هیات‌مدیره این شرکت گفت: تصمیم گرفته‌ایم از ظرفیت قانونی بورس کالا برای معاملات و کشف شفاف و واقعی قیمت‌ استفاده کنیم، اما می‌دانیم که این اقدام مخالفانی دارد. در حال حاضر، ابتدای زنجیره تولید خودرو به طور کاملا شفاف در بورس معامله می‌شود، اما انتهای آن یعنی خودرو، همچنان به‌صورت دستوری کنترل می‌شود. این روند باید اصلاح شود. وی تاکید کرد: اگر روند فعلی ادامه یابد، بنگاه اقتصادی ایران‌خودرو در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است عرضه خودرو در بورس اقدامی غیر قانونی و غیر انسانی است چرا که از یک سو همگان به آن برای خرید خودرو دسترسی ندارند و از سوی دیگر همگان سرمایه نقدی برای خرید ندارند که نتیجه آن رسیدن این خودورها به دلالان می‌شود در حالی که خودروساز نیز به بهانه رقابتی بودن بورس با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب خودرو را می‌فروشد.
در واکنش به این اقدام ایران خودرو، مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت هرگونه تغییر در قیمت عرضه خودروهای داخلی را منوط به تعیین قیمت واقعی اجزا و قطعات و به دور از هزینه‌های حاشیه‌ای و برآورد نهایی قیمت تمام شده اعلام کرد و هرگونه عدم عرضه را تضییع حقوق مصرف‌کننده و غیرقانونی دانست. مهردادخسروی اظهار داشت: ادعای مسئولان ایران‌خودرو مبنی بر نبود عرضه خودرو به دلیل عدم اقدام وزارت صمت در افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی غیرقابل قبول و متضمن تضییع حقوق عامه است.وی افزود: قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت بر اساس قیمت تمام شده محاسبه و اعلام می‌شود و افزودن هزینه‌های حاشیه‌ای به قیمت نهایی توسط خودروساز غیرقانونی است.خسروی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از قطعات این خودروساز توسط مالکان آن به عنوان قطعه‌ساز تامین می‌شود، تصریح کرد: رسیدگی دقیق به قیمت‌های فروش قطعات به واحد خودروسازی و اعمال قیمت واقعی از وظایف حاکمیتی وزارت صمت است.مدیرکل دفتر صنایع خودرو در پایان ضمن رد هرگونه عدم عرضه محصول در بازار به بهانه‌های واهی و یادآوری فروش همیشگی 70 درصد محصولات شرکت مذکور به صورت پیش‌فروش، تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بررسی دقیق همه موارد دخیل در قیمت تمام شده به عنوان حامی حقوق مصرف‌کننده و حمایت از تولید، نسبت به اعلام قیمت نهایی در زمان مقتضی اقدام و با هرگونه عدم عرضه برخورد قانونی انجام می‌دهد. در همین حال شورای رقابت به‌طور رسمی مجوز خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری و یا عرضه در بورس کالا را صادر نکرده، بنابراین هرگونه عرضه خارج از این ضوابط، فاقد وجاهت
قانونی است.
به نظر می‌رسد قطعه سازان که زمانی با وعده ابتکار عمل و افزایش کیفیت و عرضه بیشتر ایران خودرو را تصاحب کردند اکنون ماهیت واقعی خود را که همان سود سرشار بردن از صنعت خودرو و قطعه سازی است را آشکار کرده‌اند. رفتاری که نشان می‌دهد تکرار اشتباه ایران خودرو در قبال سایر خودروسازان به بهانه خصوصی سازی جز نابودی صنعت خودرو، فربه شدن قطعه سازان که رسما عنوان کرده‌اند به دلیل پایین بودن قیمت قطعه ضعیف تولید می‌کنند و جان مردم برایشان مهم نیست، نارضایتی مردم و رنج مضضاعف برای مردم نتیجه‌ای ندارد. به نظر می‌رسد در این شرایط تعطیل کردن خودروسازان و قطعه سازان و واردات خودرو و لوازم یدکی راهی برای خروج کشور ازاین وضعیت نابسامان بازار خودرو و باج خواهی‌های هر روزه قطعه سازان و خودروسازان است.
https://siasatrooz.ir/vdchxxnzq23nxxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی